Wie is Wie: voorstellen van onze Trainers

Trainer voor Auto, Motor, Privé en Tourplanner cursussen:

 

        Marco

Marco Pietersma

Ik ben Marco Pietersma en in 1965 in Hoorn geboren, ik werk al jaren in de ICT en momenteel als Netwerk Specialist in Houten. Ik woon in Amsterdam. 

Sinds 1992 heb ik mijn motorrijbewijs en heb al diverse soorten motoren gereden, maar voornamelijk Amerikaanse en Europese motoren met het liefst 2 cilinders, koppel dus Smile Heel veel op de motor op vakantie geweest, voorheen altijd op de bonnefooi door Europa met een goede vriend met tent en kaart. Soms gewoon de zon achterna.

Momenteel rij ik dagelijks op een BMW R1150GS Adventure rond en heb ik nog een Ducati MH900evolutione voor zon- en feestdagen. Ik heb geen auto, dus de motor is mijn enige vervoer, wel eens een leaseauto gehad, maar met al die files ..brrrrr, nee dan liever op de motor Smile

Vanaf 2002 rij ik rond met een GPS op het stuur van mij motor en sinds december 2006 met een Garmin zûmo op mijn stuur. Sindsdien ben ik veel bezig met de GPS’sen en het maken van routes op de PC. Maar ook kennis verzamelen, uitproberen en deze kennis weer delen. 

In juni 2007 heb ik voor de BMW GS Club een aantal workshops gegeven en in

Marco op de Ducati MH900evolutione

september 2007 besloten dat ik die kennis nog beter kan delen door er cursussen van te maken. Uiteindelijk met ATAF Westerlo en GPSopleiding.nl  een cursus agenda opgezet en gestart met geven van de GPS cursussen.

Ondertussen heb ik al een heel scala aan GPS’sen en bijbehorende programma’s om mijn kennis uit te breiden, dus wat ooit begon met de Magellan en daarna de zûmo is ondertussen uitgebreid met een TomTom Rider 2, een GPS60 en een GPSMAP 278. En dan nog niet te vergeten de PDA met daarop TomTom v6 en Garmin XT en nog extra een losse GPS muis. 

Lekker ermee experimenteren en met bluetooth headsets aan de helm, liefst met stereo geluid, zodat bij de saaie stukken er ook nog een lekker muziekje in de oren klinkt.

 

Groetjes, Marco   (bekend als scheurneus op diverse fora)
Linked In naar Marco Pietersma

28 juli 2008

 


 

Trainer voor Garmin Beginners, Mapsource Garmin, OnRoute en Privé GPS cursussen:

 

         Marco

Marco Boelis

Ik ben Marco Boelis, bouwjaar 1967 in Hoorn geboren. Ik werk als functioneel beheerder SAP binnen de grootste ICT dienstverlener van Nederland, standplaats Amsterdam. Ik heb sinds mijn 18e het motorrijbewijs maar kocht op mijn 14e al mijn eerste motor, een Ariel 2 cilinder 500cc uit 1954. Die bezit ik nog steeds.

 De eerste "moderne" motor was een Honda CX 500 uit 1978.  Die eerste lichting was niet best en bij mij lagen binnen een jaar de nokkenas kettingspanners onder in het blok en waren de lagerschalen van de drijfstangen doormidden. Die ravage heb ik opgeruimd en na wat revisieonderdelen te hebben gekocht kreeg ik de CX weer aan de loop. Maar na 40.000 km was ie echt op. 1 liter olie op 300 km gebruiken was niet meer te doen. Met een verrotte uitlaat en accu werd het tijd voor wat anders.

Die K75 heb ik 110000 km mee gereden. De K75 RT (een echte RT met elektrische ruit) uit 1996 van mijn vader kwam beschikbaar in 2002 dus werd en surrogaat RT verkocht. Deze RT reed ook als de brandweer en de echte BMW kuip en ruit waren echt een vooruitgang. Na 18 jaar K75 wilde ik wel eens iets zwaardere en zo liep ik tegen een hele mooie K1100 LT Special Edition uit 1995 op met minder dan 48000 km op de teller. Die heb ik nog steeds. Dagelijks woon-werk verkeer gaat met de lease auto, maar dat is puur uit financiële en praktische overwegingen omdat de lease motor nog niet ontdekt is bij mijn bedrijf.

En dan de GPS want daar gaat het hier natuur om. Ik kocht voorjaar 2005 een iPAQ met TomTom 3 en een losse BT mouse. Prima apparaat maar totaal ongeschikt voor de motor. Het spaarvarken was weer gevuld, dus kocht ik in voorjaar 2006 een Garmin 2720, met Perfect Cradle en de hele bliksemse bende erbij. Grandioos apparaat totdat er zg condensvlekken regelmatig verschenen. Goede raad was duur. Een nieuwe 2720 of een Zumo 550. Na wikken en wegen toch voor de Zumo gekozen. Wat minder opties, maar een betere antenne en interne accu spraken in het voordeel.

Gek als ik ben moest de GPS natuurlijk ook op de Ariel van 1954. Ombouwen van 6V naar 12V en de omwisseling van de zelfgebouwde spanningsregelaars (gelijkspanning) van plus naar de min aan de massa maakte dat mogelijk. Staat lekker eigenwijs, maar de clubleden vinden het maar onzin zolang ze niet verdwalen tijdens ritten in het buitenland. Hoe het komt weet ik niet, maar ik rijd meestal wel met de GPS voorop!

Een andere hobby is nachtritten rijden. Met een routerol was altijd een heel gedoe, maar de GPS was een nieuwe uitdaging. De papieren routes heb ik allemaal in Mapsource overgezet en zo is een nieuwe "gekte" ontstaan door elk kwartaal een nachtrit te rijden met de GPS. Die ritten zijn niet kinderachtig met afstanden tussen de 800 en 1000 km uit en thuis. De nachtritten zelf zijn tussen de 500 en 600 km. Doe eens mee en ervaar wat een GPS in de nacht te bieden heeft.

Zumo schroefje

Ik manifesteerde me al een tijdje in de GPS wereldje door af en toe handleidingen te schrijven voor zaken die "iedereen" gebruikt, maar nergens staat hoe het moet. Handleidingen OnRoute 2007/2008, installeren POI's etc heb ik o.a. op papier gezet en staan als sticky op het GPS forum. Mijn dagelijkse werk bestaat uit testen en uitpluizen van software, werkinstructies schrijven en trainingen geven. Met een docenten opleiding uit het verleden, GPS op de motor als hobby en redelijk wat kennis daarvan kwam ik in contact met Marco Pietersma. Die andere Marco voor de duidelijkheid. Op GPS opleidingen werden trainers gezocht en zo kwam het dat ik beschikbaar ben om jaarlijks een aantal training te geven.


Grt. Marco (mboelis op diverse forums)


 

Trainer voor GPS Beginners en Gevorderden, Mapsource Garmin, en Privé GPS cursussen:

 

            Elko

Elko Knobbe op padik ben Elko Knobbe en ben in 1947 in Groningen geboren. Ik ben in de ICT werkzaam geweest als Senior Systeem-ontwikkelaar bij een grote bankinstelling.

Mijn eerste GPS was een Magellan, die ik hoofdzakelijk op het water gebruikte. Na enige tijd ben ik overgestapt op de Garmin GPS60CSx, die zeer regelmatig wordt ingezet bij wandelingen, fietstochten en kanotochten op groot water. 

Elko Knobbe bij zijn kano's

Ik ben graag in de natuur, o.a. ben ik gids bij Staatsbosbeheer en Het Utrechts Landschap. Ook zit ik graag op en in het water: ik ben kano- en duik-instructeur. Kanokamperen staat ook hoog op mijn lijstje; we hebben al vele kanovakanties op mooie plekken (Schotland/ Hebriden, Finland, Noorwegen, Denemarken) doorgebracht, waarbij de GPS een uitstekende aanvulling is op de gebruikelijke zeekaarten.

Groeten, Elko

2 juni 2010